Nieuws

woensdag, 11 november 2015 09:50

TCPM NEN 4400-1 gecertificeerd

TCPM Ingenieurs & Adviseurs is NEN 4400-1 gecertificeerd

Bij TCPM hadden we onze zaken natuurlijk altijd al op de rit, maar dit wordt nu bevestigd door het behalen van de NEN 4400-1 certificering. Dat betekent dat onze administratie en personeelsadministratie op orde zijn, dat wij op tijd onze omzetbelastingen en loonheffingen afdragen en dat al onze medewerkers in Nederland mogen werken.

Wat betekent dat voor u?

In principe verandert er voor u helemaal niets. Maar u weet wél - door samen te werken met een bedrijf dat het SNA-keurmerk heeft- dat u als opdrachtgever minder risico loopt op verhaal en boetes door de Belastingdienst en andere overheidsinstanties.
Voor dit keurmerk worden ondernemingen namelijk beoordeeld op hun verplichtingen uit arbeid, te weten:

  • De identificatie van de onderneming
  • De aangifte en afdracht van verschuldigde loonheffingen en omzetbelasting in Nederland
  • Loondoorbetaling niet in strijd met de Wet minimumloon en minimum-vakantietoeslag
  • Het uitvoeren van identiteitscontrole en controle op het gerechtigd zijn tot het verrichten van arbeid in Nederland
  • Het voorkomen van risico's en boetes voortvloeiend uit in- en doorlenen of uitbesteden van werk.

De objectieve inspecties voor het keurmerk vinden in de regel twee maal per jaar plaats door inspectie-instellingen die een overeenkomst met de Stichting Normering Arbeid hebben gesloten en die door de Raad voor Accreditatie zijn geaccrediteerd.

Wilt u meer weten over deze norm? Kijk dan op www.normeringarbeid.nl

dinsdag, 28 juli 2015 13:33

SixSigma-training Neopost

De afgelopen drie maanden hebben acht medewerkers van Neopost Technologies in Drachten zich met volledige overgave gestort op de SixSigma-training op Orange Belt-niveau. Naast hun normale werkzaamheden voerden ze een verbeterproject uit dat was gekoppeld aan hun eigen werkgebied.

De tijd die de medewerkers in hun projecten hebben gestopt is goed besteed. "Naar de toekomst toe, zie ik een rol voor me weggelegd om greenbelt's te ondersteunen of te assisteren, ik ken nu meer van de achtergrond" aldus Henk Lageveen, project manager bij Neopost.

Kennis opdoen en deadlines halen

De training had twee doelstellingen die verenigd werden.
Ten eerste is er het overdragen van de SixSigma-kennis. De eerste dag is helemaal besteed aan Lean SixSigma theorie. Tijdens de opvolgende vijf trainingsdagen is theoretische verdieping afgewisseld met het bespreken van de projecten in de praktijk.
Ten tweede is het realiseren van de projecten in hetzelfde tempo als de trainingsdagen tot doel gesteld. Elke twee weken werd een nieuw thema van de DMAIC-fasering behandeld. Deelnemers brachten de betreffende fase ten uitvoer en presenteerden de voortgang aan elkaar. "Op de juiste momenten werd de theorie afgewisseld met praktijkvoorbeelden en oefeningen waardoor de trainingsdagen vlot werden doorlopen", vult Neopost-medewerker Systse Engbrenghof nog aan.

Hoewel de tijd tussen de trainingsdagen beperkt was tot 2 weken, heeft iedereen zich stevig ingezet om de deadlines te behalen.
TCPM trainer Erik Admiraal: "De deelnemers zijn gemotiveerd en hebben ook veel eigen tijd gestoken in de projecten. Dat waardeer ik enorm".

De samenwerking tussen Neopost en TCPM verloopt al jaren zeer soepel. TCPM kan de gewenste ondersteuning bieden door flexibele engineeringscapaciteit te leveren, maar ook door het uitvoeren van Lean games, 5S workshops en maatwerk trainingen, zoals deze.

dinsdag, 07 juli 2015 10:20

Aggregaten voor olieplatform

Fischcon begon in 1981 als een bouwer van mobiele brandblusinstallatie en diesel aangedreven stand-alone installaties voor de on- en offshore en maritieme wereld. Fischcon groeide uit tot een ervaren leverancier en "Packager" voor hoge capaciteit brandblusinstallaties, generatorsetsen  hydraulic power packs voor de olie- en gasindustrie en de maritieme sector. Fischcon, dochter van Pon sinds 2007, kreeg via Pon Power Scandinavië (Olso, Noorwegen) de opdracht voor de levering van een Emergency- en een Essential noodstroom-dieselaggregaten (EDG en ESG) voor het nieuwe Gina Krog platform van Statoil.

Beide aggregaten zullen als back-up stroomvoorziening dienen voor de gasturbines op het productie platform Gina Krog, dat zal worden geëxploiteerd voor de kust van Stavanger, Noorwegen.

Het project is opgedeeld tussen twee Pon-filialen. Albert Pouw - projectmanager bij TCPM - is verantwoordelijk voor de Emergency generator (EDG) van dit grote project, waar hij sinds december 2013 aan werkt. Zijn team werkt aan de Emergency Genset (EDG) Deze EDG wordt samengebouwd in een aangepaste behuizing (custom made container), waarin behalve de generatorset met een 12-cilinder CATERPILLAR-motor met een nominaal vermogen van 1,7MW(e), alle bijbehorende sub-systemen, zoals de besturing, HVAC, motor diesel-, smeerolie en koel- en brandblussystemen, zijn opgenomen. Hiervoor voert Fischcon alle engineering, inkoop, constructie, assemblage en testen in-house uit.

Hij vertelt enthousiast over de uitdagingen die dit project biedt: "Statoil eist dat leveranciers voldoen aan specifieke normen, in het bijzonder ISO 3834-2 en strikte NORSOK / Statoil voorschriften. Fischcon had deze certificeringen nog niet, maar behaalde de ISO 3834-2 certificering binnen een paar maanden en al haar lassers en lasprocedures zijn nu gecertificeerd. Ook de coating aan de buitenzijde van de behuizing moest aan de zware NORSOK-eisen voldoen. Als langdurige bescherming tegen corrosie op het Noorse Plat hebben we hiervoor Thermal Sprayed Aluminium als coating gebruikt."

Strikte eisen

"Daarnaast stelt Statoil strikte eisen in verband met het maximale geluid en de koeling. Het maximale geluidsniveau buiten de behuizing mag nooit hoger zijn dan 75dB. De verschillende radiator koelers zijn op maat gemaakt voor de koeling van uitlaatgassen, HVAC-koeling en CATERPILLAR motorkoeling. Daarnaast wordt er buiten de behuizing een speciaal bluswatersysteem worden geplaatst", vervolgt hij. "Wanneer voltooid zal de EDG-container ruim 12 x 4,5 x 5m groot zijn en weegt zij ruim 80 ton."

Cultuurverschillen

De cultuurverschillen tussen de leveranciers van verschillende nationaliteiten, geven dit project nog wat extra complexiteit, volgens Albert. "We moeten daar echt aan wennen en ook de planning hierop aanpassen. Dat lukt niet altijd even goed. Helaas hebben we mede daardoor ook vertraging opgelopen."

Wijziging in structuur verbetert de voortgang

Om de twee sub-projecten beter te kunnen stroomlijnen, is er op een bepaald moment bewust voor gekozen ze als twee afzonderlijke projecten te behandelen met ieder zijn eigen ‘dedicated’ projectteam met engineers, inkoop, QC en productie-locaties, Fischcon (Vianen) voor de EDG en Topec (Papendrecht) voor de ESG. Daarbij werden ook de communicatielijnen veranderd. Dit is de doorloopsnelheid van beide projecten ten goede gekomen. Als projectmanager is Albert nog steeds op de hoogte van alle communicatie, maar niet meer alle communicatie loopt direct via hem. Voor hem geeft dit ook meer ruimte om zich te focussen op het leiden van het project.

Inmiddels nadert het project het einde: de eind-inspectie alsmede de integrale testfase (FAT) van de EDG met de opdrachtgever, DSME (de bouwer van het gehele platform in Zuid-Korea), Aker Engineering (projectteam in Kuala Lumpur) en STATOIL (eindklant & operator) zijn inmiddels met succes afgerond.

De laatste restpunten worden weggewerkt, waarna de hele installatie kan worden geconserveerd en gereed gemaakt voor verschepen naar Zuid-Korea, naar verwachting voor deze zomer.

De ESG is reeds onderweg naar de werf van DSME in Zuid-Korea. Voor het laatste nieuws over dit project en andere diensten van Fischcon verwijzen wij u naar de website van Fischcon

 

dinsdag, 26 mei 2015 08:00

Hijsen zonder heisa in Tilburg

Nemico BV is gespecialiseerd in het uitvoeren van technisch-logistieke projecten. Één van haar specialisaties is het transporteren en plaatsen van roltrappen, hellingbanen en rolpaden op projectlocaties. De projectlocaties kunnen variëren van een winkel in een winkelcentrum tot kantoorgebouwen, vliegvelden en treinstations.

Station Tilburg

Nemico kreeg de opdracht om tijdens de ingrijpende renovatie van het Station Tilburg de nieuwe roltrappen die toegang geven tot de perrons te plaatsen. Zij vroegen TCPM een modulair onderframe te ontwerpen. De bedoeling is, dat in telkens andere layouts op deze onderframes kolommen geplaatst kunnen worden. Deze kolommen dragen op hun beurt weer liggers ten behoeve van kraanbanen of ter ondersteuning van andersoortige hijspunten. De engineers van TCPM Engineering ontwikkelden de voet en rekenden de sterkte en stabiliteit van de in Tilburg te bouwen opstellingen door. Ook het draagvermogen van de voet is doorgerekend volgens de norm EN 1999. De opstellingen zelf voldoen aan het gedeelte betreffende hijs- en hefmiddelen van de machinerichtlijn.
Het voordeel van de door TCPM ontwikkelde onderframes is, dat zij ook bij toekomstige klussen in vrijwel alle situaties toe te passen zijn.
Inmiddels zijn de eerste twee roltrappen geplaatst en staat de plaatsing van de volgende op de agenda.

Stabiel

De heer Van Nes, Manager Projecten bij Nemico, is enthousiast: "Bij de plaatsing van de eerste twee roltrappen waren de medewerkers van ProRail en onze opdrachtgever onder de indruk van de constructie. Zoals verwacht hebben wij een zeer stabiele constructie gemaakt en gemonteerd." Ook over de samenwerking is hij zeer te spreken: "De flexibiliteit van TCPM tijdens de voorbereidingen van het project was wel erg fijn. Wanneer er voor een toekomstige klus berekeningen nodig zijn, zal ik zeker aan TCPM denken!"

U bent uw bedrijf gestart om uw droom na te jagen of vanwege uw passie voor uw vakgebied. Als ondernemer heeft u te maken met ondernemersrisico's en uw bedrijf heeft bedrijfsrisico's. Als ondernemer bent u echter ook 'maar' een mens en wij mensen houden ons de hele dag bewust én onbewust bezig met risicobeheersing. Regels en wetten helpen ons daarbij, maar kent u alle regels en verplichtingen?

donderdag, 19 maart 2015 01:00

TCPM Engineering duikt in lineairtechniek

Onze klanten komen bij ons met de meest uiteenlopende engineeringsvraagstukken. Om voor al deze uitdagingen de optimale oplossing te kunnen bieden, is het van belang dat onze engineers continu over de juiste en actuele kennis beschikken.

Daarom volgde een delegatie van TCPM Engineering onlangs een workshop bij Stamhuis Lineairtechniek in Twello. In de wereld van de lineairtechniek is letterlijk en figuurlijk alles in beweging. Stamhuis Lineairtechniek richt zich op gebruikers van lineaire transport- en bewegingssystemen. Zij willen graag toegevoegde waarde bieden voor hun klanten door naast hoogwaardige producten óók gedegen advies te bieden.

Mix van theorie en praktijk

In deze workshop kwamen de verschillende vormen van geleiden en aandrijven voor de algemene machinebouw en voedingsmiddelen industrie aan bod en werd aandacht geschonken aan de specifieke voor- en nadelen van de verschillende (combinatie-)mogelijkheden. Onze engineers hebben nu een betere indruk van de vele toepassingsmogelijkheden, belastbaarheid, levensduur, het onderhoud en het montagegemak van de diverse oplossingen. Van veel oplossingen kwamen ook voorbeelden op tafel, zodat men zich nu een nog beter beeld kan vormen van het materiaal en de toepasbaarheid ervan. Zij maakten ook kennis met de formules voor correcte berekeningen ten behoeve van diverse geleidingen en aandrijvingen.

Nadat de theoretische kennis van onze constructeurs was opgevijzeld, was het tijd voor de praktijk. Aan de hand van praktijksituaties van TCPM en cases van Stamhuis ontstonden er levendige discussies over mogelijke oplossingen en vooral wat niet te kiezen, c.q. wat veelgemaakte fouten zijn.

Met nieuwe inzichten en praktisch toepasbare kennis verlieten onze medewerkers de workshop. Wij danken Stamhuis hartelijk voor de geboden medewerking en het gastvrije onthaal. Dankzij de kennis die Stamhuis Lineairtechniek met ons deelde, kunnen wij u nóg beter van dienst zijn.

maandag, 16 februari 2015 11:03

Samenwerken zonder poespas bij Aviko

In 1962 is Aviko opgericht in een oude zuivelfabriek in Hoog-Keppel door enkele aardappelboeren. Sindsdien is Aviko uitgegroeid tot Europees marktleider in aardappelproducten. Daarnaast is Aviko één van de vier grootste aardappelverwerkers ter wereld. Zij hebben 5 productielocaties in Nederland, maar ook in bijvoorbeeld België, Polen en Duitsland. Bij Aviko in Steenderen werken zo'n 300 mensen en Aviko is daarmee nog steeds de grootste werkgever in Steenderen. TCPM en Aviko hebben al een aantal jaren historie. Bij Aviko ligt de focus op het maken van hoogwaardige aardappelproducten. Tekenwerkzaamheden vallen niet onder hun core-business en worden daarom veelal uitbesteed.

Expansie

Wesley ter Schure, mechanical engineer bij TCPM, werkt tekeningen uit voor de voorbereidingen van een uitbreiding van de plant. Op dit moment is Aviko bezig met de vergunningaanvraag voor een nieuwe vries-unit op het terrein. Dit grootschalige uitbreidingsproject zal de expansie van Aviko verder vorm gaan geven. Om de nieuwe vries-unit te kunnen realiseren, zal ook de openbare weg verplaatst moeten worden. Wesley focust vooral op de tekeningen voor de vergunningaanvragen en werkt daarnaast aan de aanpassing van de vluchtplannen en de brandweer aanvalsplannen. Binnenkort zal hij weer aan andere projecten gaan werken.

Samenwerking

In het verleden maakte Aviko gebruik van de diensten van een ander ingenieursbureau, maar toen deze relatie ten einde liep, kwam TCPM in beeld. "Dat was nog bij mijn voorganger,” zegt Gerwin Schuurman, hoofd projectbureau Aviko, “en in de praktijk bevalt de samenwerking prima. De communicatielijnen met TCPM zijn lekker kort; ik kan altijd bellen en er wordt snel geschakeld. Geen poespas... Daar houd ik wel van!" Verbeterpunten in de samenwerking ziet hij eigenlijk niet. De kennis van de engineers van TCPM is op niveau. Hij vertelt: “Toen de vorige engineer ziek werd, hadden we binnen een paar dagen een vervanger van TCPM. Die was heel snel aan het werk en heeft hier uiteindelijk een week of zes gewerkt. Dat ging echt heel goed. Maar dat is uiteindelijk ook wat je verwacht van een ingenieursbureau." 

Pagina 6 van 6

Onze aanpak voor groei

TCPM is een onafhankelijk ingenieurs- en adviesbureau met ruim 200 medewerkers en 5 vestigingen in Nederland. We groeien al meer dan 25 jaar, samen met onze klanten. Die kennen we dan ook door en door. 

Ook groeien? Wij helpen u met complete en integrale oplossingen voor uw industriële omgeving. We maken industriële bedrijven beter door strategisch meedenken te koppelen aan een slimme en praktische aanpak. Onze combinatie van engineering, industriële veiligheid en projectmanagement is daarbij de sleutel.

Contact

Hoofdkantoor TCPM

Boogschutterstraat 40
7324 BA Apeldoorn

T. +31 (0)88 220 14 00
E. tcpm@tcpm.nl 

Bekijk alle vestigingen

©2019 TCPM. All Rights Reserved. Designed By MarkT-DEsign

Zoeken