Medewerkers over TCPM

Previous Next

Erik (29) - Mechanical Engineer

“Techniek werd er met de paplepel ingegoten”

Werkzaam bij o.a. Aviko en VDL Translift

Het is geen verrassing dat Erik (29), Mechanical Engineer bij TCPM, in de techniek is beland. “Techniek werd er in ons gezin echt met de paplepel ingegoten. Mijn vader is adviseur in installatietechniek. Mijn oudere broers zijn production engineer en projectleider. Ik was zelf vaak met knex bezig, en ik programmeerde ook.”

Hij studeert eerst Werktuigbouwkunde (HBO). Met een klasgenoot doet hij zijn afstudeeropdracht in Zuid-Afrika. “Eigenlijk mocht afstuderen niet in het buitenland, maar uiteindelijk is het toch gelukt het HBO te overtuigen.” De opdracht was bij een producent van zweefvliegtuigen. “Het doel was om een turbinemotor op een zweefvliegtuig te plaatsen. Dan ben je minder afhankelijk van de weersomstandigheden. Je klapt de motor uit, en zo verleng je je vliegtijd.” Ze hebben ook een prototype gebouwd én kapot gemaakt. “We moesten testen waar de grenzen lagen” vertelt Erik lachend. “Het was een brede en inhoudelijke opdracht. En ja: alles werkte!”

in Twente studeert hij daarna ook Werktuigbouwkunde (Universiteit). “Die stap van HBO naar universiteit was groot. Ik merkte gelijk dat het tempo serieus omhoog ging.” Erik heeft van zijn vervolgmaster nooit spijt gehad. “Het was een uitdaging voor mezelf. Een universiteit biedt extra prikkeling. Het HBO ging me toch vrij gemakkelijk af. Ik wilde meer, en kijken waar m’n grenzen lagen.”

TCPM

Erik werkt sinds 2016 bij TCPM. “Dit is mijn eerste echte werkgever, ik heb gewoon gesolliciteerd. Ze vertelden over hun verschillende projecten, in allerlei gebieden en met allerlei opdrachtgevers. Ik ben ook technisch breed onderlegd, en ik had echt nog geen specialisatie in m’n hoofd. Eerst de breedte in leek me heel fijn.” Erik krijgt een korte opdracht, om aan het werk te wennen. “Ik was nog helemaal groen. Ik moest daar tekeningen over te zetten. Niet bijzonder moeilijk, maar dit was wel m’n eerste kennismaking met een echte technische werkgever. Je ziet de praktijk, en wat er echt gebeurt op een engineering afdeling. Veel starters krijgen zo’n korte opdracht, volgens mij werkt dat wel.”

Aviko

Vervolgens krijgt Erik een opdracht bij Aviko, als tekenaar. “Er werd een nieuw gedeelte van een fabriek gebouwd, ik moest onder andere kijken of alles wel op elkaar ging passen. Ik tekende de hele bestaande fabriek uit. Ik heb van alles op moeten meten, hele dagen en weken was ik met een laser bezig. Dan val je gelijk met je snufferd in een productie-omgeving, die je ook gaat begrijpen.”

Aviko wil daarna ook in Duitsland een fabriek verbouwen. “Mijn eerste opdracht was ze goed bevallen, dus ze vroegen me opnieuw. Daar ben ik toen ingesprongen. Het was echt ver Duitsland in, net voor München. Dat is 700 kilometer, en in het weekend was ik toch graag in Nederland. Nee, ik heb helaas geen Oktoberfest mee kunnen pakken.” Bij deze opdracht staat niet het tekenwerk centraal, maar het maken van een processchema. “De fysieke locatie doet er daarbij niet toe, maar de functionele samenhang wel. Hoe zijn alle klepjes, leidingen en machines verbonden? Elke keer zie je wat nieuws, en uiteindelijk weet je daar alles van. Ik onderhield hierbij ook contact met leveranciers.” De opdracht is nog breder dan dat. “Ik heb ook in kaart gebracht hoeveel utilities nodig zijn. De gemeente wil dat ook weten, voor zaken als uitstoot.” Na alle voorbereiding volgt de ombouwperiode. “Een verbouwing van miljoenen. Je komt er dan achter dat dingen toch net iets anders zitten of gaan dan gedacht, zo gaat dat altijd. Ik kreeg ook een coördinerende rol, en was zelfs even verantwoordelijk voor veiligheid.”

Al met al een flinke uitdaging dus. Hoe kijkt Erik terug op deze opdracht? “Het was heel interessant om dit allemaal gedaan te hebben. Het was een enorm proces, maar ik begreep het steeds beter. Uiteindelijk wist ik zoveel van het project, dat ik van het projectteam uiteindelijk misschien wel het beste geïnformeerd was. Met vragen kwamen mensen vaak naar mij.” Toch vond Erik het ook nog wel eens zwaar. “Met name in het begin. Je zit daar in Duitsland, in de supermarkt is alles anders… Later wen je, en dan wordt het steeds leuker. Ondertussen is ook mijn Duits veel beter, omdat je wordt geforceerd om je best te doen. Nu versta ik het prima, en spreken gaat ook aardig.”

VDL Translift

Zijn huidige opdracht is bij VDL Translift. “Ze maken hier afvalinzamelvoertuigen. Het zijn zijladers, die met een grijper een bak pakken, die in een container wordt geleegd. Er zijn allerlei varianten zijladers: soms zijn de containers afzetbaar en soms juist vast gemonteerd op het chassis.

Klanten kunnen hun voertuig naar eigen behoefte configureren. In de loop der jaren zijn er vele opties en uitvoeringsvarianten ontstaan. Het doel is om deze te standaardiseren binnen een nieuw modulair productprogramma”.

Wat is de rol van Erik? “Voor dit nieuwe productprogramma moeten de verschillende modules worden gestandaardiseerd en herontworpen, en daar ben ik voor binnengehaald. Als onderdeel van het projectteam werk ik dan de subprojecten uit, die ik van de afdelingsmanager krijg. Ik werk bijvoorbeeld aan het standaardiseren van de chassisaansluiting.”

De opdracht is heel anders dan die bij Aviko. “Op deze R&D/Engineeringsafdeling leer ik de praktische kant van engineering heel goed. Hier denk ik onderdelen uit, en in Duitsland bracht ik vooral processen in kaart.”

TCPM als werkgever

TCPM houdt goed contact met zijn werknemers. “Dat vinden ze heel belangrijk. Het zijn toch jouw mensen. Ze zijn heel betrokken. Er wordt ook regelmatig wat georganiseerd vanuit TCPM, zowel informeel als qua opleiding.” Erik heeft zelf al drie interne cursussen gehad. “Mijn laatste was Projectmatig Werken. Die wordt dan gegeven door iemand met heel veel ervaring als projectleider. Hij leert je ook wat je nou in de praktijk kan met de theoretische stof: dat geeft nieuwe inzichten. Met zijn ervaring wist hij ook hoe het er aan toe gaat in grote projecten met meerdere lagen. Als eindverantwoordelijke heb je dan mensen onder jou die weer afzonderlijke delen van het project beheren. Heel complex dus, met veel onderlinge afstemming. Daar heb je aardig wat ervaring voor nodig.”

Over ons

TCPM is een onafhankelijk ingenieurs- en adviesbureau dat al meer dan 25 jaar zaken graag in beweging houdt. Uw zaken. Dat doen wij inmiddels met circa 200 medewerkers vanuit 5 vestigingen in Nederland. Onze expertises zijn: Engineering (in-house / on-site), Industriële veiligheid en Projectmanagement. Wij werken aan uw projecten vanuit één van onze kantoren (in-house) of bij u op locatie (on-site). Net wat u wilt! Onze kennis van de marktsegmenten Food, Pharma, Capital Goods, Energy en Marine & Offshore zetten wij graag voor u in.

Contact

Hoofdkantoor TCPM

Wilmersdorf 9
7327 AD APELDOORN

T. +31 (0)88 220 14 00
E. tcpm@tcpm.nl 

Bekijk alle vestigingen

© 2018 TCPM. All Rights Reserved. Designed By MarkT-DEsign

Zoeken