Medewerkers over TCPM

Previous Next

Sjors (24) - Mechanical Engineer

“Bij TCPM worden de nodige informele activiteiten georganiseerd”

Werkzaam bij o.a. Lübbers Friesland en Kanon Loading Equipment

Sjors werkt al ruim een jaar als Mechanical Engineer bij TCPM. Hij was niet specifiek op zoek naar een ingenieursbureau. “Ik kwam TCPM gewoon tegen. Het meekijken bij een aantal bedrijven leuk mij leuk. Eerst dacht ik nog: Apeldoorn, waar een TCPM-kantoor zit, is wel ver weg. Maar ja, daar ben je vrijwel nooit. Met je opdrachten wordt ook rekening gehouden met reistijd.”

Aviation Engineering

Sjors studeerde Aviation Engineering (Hogeschool van Amsterdam). “In Nederland is weinig luchtvaart, dus ik ben niet in de luchtvaartsector beland. Ik wilde in Nederland blijven.” Is het voor zijn werk bij TCPM een nadeel dat hij Aviation Engineering heeft gedaan, in plaats van Werktuigbouwkunde? “Soms is dat wel lastig. Werktuigbouwkunde heeft meer vakken over materialen en koppelingen. Ik had ook veel luchtvaartgerelateerde vakken. Maar goed, als je bij een bedrijf werkt leer je het snel. TCPM helpt daar ook bij, en biedt cursussen aan. Ik heb zelf al vorm- en plaatstoleranties gevolgd.” Die cursussen gaan verder dan wat er in een boek staat. “De instructeurs maken duidelijk: je kan wel regeltjes hebben, maar de context is ook belangrijk. Hoe gebruik je dit in de praktijk?”

Kleine opdracht

Sjors krijgt bij TCPM eerst een kleine opdracht. “Dat was bij een bedrijf in de geluidsisolatie van panden. De hele omkasting van een gebouw moest worden getekend. In het gebouw zaten al uitsparingen voor de montage. Ze wilden alles vrij snel hebben, zodat het kon worden gemonteerd.” Sjors was een paar weken bezig met het intekenen van het gebouw, en vervolgens de werk- en productietekeningen van de omkasting. “Als ik er aan terugdenk was het een vrij makkelijke opdracht, maar toen was het wel een uitdaging. Er moest ook wat tempo in. Maar al met al was het een opdracht om er makkelijk in te komen.”

Eerste grote opdracht

Sjors z’n eerste grote opdracht is bij Lübbers Friesland. Zij maken indampsystemen voor de melkindustrie. “Dit bedrijf bouwt de fabrieksinstallaties. Daar gaat melk in en er komt melkpoeder uit.” Als een melkproducent een nieuwe of aangepaste fabriek wil bouwen, komen de opdrachten binnen. “Dat zijn vaak erg lange projecten, met maanden werk.” Sjors had een hoofd-tekenaar boven zich die het werk verdeelde. “Ik was verantwoordelijk voor aparte onderdelen die in de installatie kwamen. Daar maakte ik werktekeningen van. Ik deed daarbij ook de FEM-calculaties. Daarmee wilde ik het vervolgens mooi uitwerken. Je kan het materiaal wel steeds dikker maken, maar liever pas je het ontwerp iets aan.”

Wat vond Sjors moeilijk aan deze opdracht? “In het begin vond ik het nog wel lastig om met zulke dure installaties bezig te zijn. Doe ik het wel goed? Het kost allemaal een hoop geld. Uiteindelijk ben je niet eindverantwoordelijk voor de tekeningen, er keek altijd nog iemand anders naar je werk.” Hij is trots op een ontwerpverbetering die hij heeft aangedragen. “De meeste dingen die we maakten waren al eerder gemaakt. Toch ging er vaak iets mis met de cyclonen, de centrifuges van 12 meter hoog waarin het melk wordt gedroogd. Ik heb daar specifiek naar gekeken. Ik heb toen een aantal verbeteringen doorgevoerd. Ondanks dat er al jaren aan gewerkt was, heb ik daar nog wat aan toe heb kunnen voegen. Dat is mooi.”

Kanon Loading Equipment

De opdracht bij Lübbers was puur tekenwerk. “Ik had bij TCPM aangegeven dat ik daarom bij een volgende opdracht graag iets anders zou doen. Met meer eigen inbreng, of eventueel klantcontact. Daar luisterden ze naar, en er werd echt wat mee gedaan. Dat was fijn.” TCPM draagt vervolgens Kanon Loading Equipment aan, de huidige opdrachtgever van Sjors. Het bedrijf levert technische oplossingen voor het laden en lossen van vloeistoffen. Sjors zit op de vrachtwagenafdeling. “Wij leveren de kranen waarmee vloeistof in en uit vrachtwagens wordt gepompt. De techniek zit vooral in de koppeling, zodat de kraan alle kanten op kan draaien. Kanon heeft een flexibel en lekvrij systeem, zodat een pijpleiding bijna een slang wordt.” De engineering is hierbij uitdagend. “Er zijn veel klantspecifieke eigenschappen. Vaak moet de kraan bijvoorbeeld op een bestaand platform worden gemaakt.”

Standaardoplossingen bestaan niet. “De kraan zelf is standaard, maar er zijn verschillende aansluitsystemen, pompsystemen, sensoren… Sommige kranen hebben bijvoorbeeld een contragewicht. Als je dan iets bijplaatst, hoeft alleen het gewicht te worden verplaatst. Andere kranen hebben een veersysteem, dan bespaar je de ruimte voor een gewicht, maar zijn aanpassingen juist weer lastiger.” Kanon heeft zelfs geen basismodel. “Alle onderdelen staan in de computer. Elke keer moet je weer een uniek model maken. Er zijn theoretisch oneindig veel mogelijkheden en soms wil een klant zelfs onderdelen die niet in de computer staan: dat kan natuurlijk ook.”

Sjors vertelt hoe een order in z’n werk gaat. “De verkoopafdeling neemt alle wensen van de klant door. Ik krijg dan een boekwerk met de klantbestelling. Dat lees ik door, en bespreek ik met de verkoopafdeling, de project-engineer, en het hoofdtekenafdeling. Eventuele vragen kunnen dan gelijk worden gesteld. Kanon heeft ook een eigen productie, dus daar gaan we ook regelmatig kijken of alles goed is gegaan.”

Over TCPM

Bij TCPM worden de nodige informele activiteiten georganiseerd. “Afgelopen donderdag gingen we karten met de regio Midden, vanuit het bedrijf zelf. De personeelsvereniging organiseert ook een aantal activiteiten per jaar. In het najaar gingen we kleiduifschieten en er zijn wel eens fietstochten. In het voorjaar hebben we geroeid bij studentenverenigingen.” Er zijn ook kwartaalbijeenkomsten. “Die zijn wat formeler. Het management vertelt daar in een uurtje hoe we er financieel voor staan, hoeveel personeel er is et cetera. Wat heel leuk is, is dat daarna een aantal collega’s een presentatie geven over wat zij aan het doen zijn. Dan weet je waar iedereen mee bezig is. Ik heb zelf ook al eens gepresenteerd. Als de bijeenkomst is afgelopen gaan we altijd wat eten met z’n allen.” De sfeer bij TCPM is sowieso goed. “TCPM is een bedrijf van 200 man, maar toch informeel. Ik heb ook een kleine opdracht op ons kantoor in Apeldoorn gedaan en dan liep de technisch directeur vaak ook langs om een praatje te maken.”

Onze aanpak voor groei

TCPM is een onafhankelijk ingenieurs- en adviesbureau met ruim 200 medewerkers en 5 vestigingen in Nederland. We groeien al meer dan 25 jaar, samen met onze klanten. Die kennen we dan ook door en door. 

Ook groeien? Wij helpen u met complete en integrale oplossingen voor uw industriële omgeving. We maken industriële bedrijven beter door strategisch meedenken te koppelen aan een slimme en praktische aanpak. Onze combinatie van engineering, industriële veiligheid en projectmanagement is daarbij de sleutel.

Contact

Hoofdkantoor TCPM

Boogschutterstraat 40
7324 BA Apeldoorn

T. +31 (0)88 220 14 00
E. tcpm@tcpm.nl 

Bekijk alle vestigingen

© 2018 TCPM. All Rights Reserved. Designed By MarkT-DEsign

Zoeken