De van huis uit natuurkundige heeft net zijn 20-jarig jubileum in het vakgebied achter de rug. Daarin doet en deed Harry in dienst van TCPM doorgaans grotere en kleinere projecten in de industrie. Daarnaast was hij binnen Rijkswaterstaat al eerder intensief betrokken bij het programma IMPAKT, waarbij onder andere de besturingssystemen van het complete areaal op veiligheidsaspecten werden onderzocht. “Het gaat steeds om het vaststellen en borgen van het veiligheidsniveau van beweegbare objecten, zoals bruggen, sluizen en keringen”, verklaart hij. “Mijn rol is om machineveiligheid binnen de organisatie naar een hoger niveau te tillen en Rijkswaterstaat als deskundig opdrachtgever te laten opereren in de markt.”
Continu risico’s monitoren
In projecten onderhoudt Harry direct contact met de opdrachtnemer en diens experts op het gebied van machineveiligheid, om continu zaken af te stemmen en te beoordelen. Een project als Uitbreiding Sluis Eefde wordt uitgevoerd onder een Design-Build-Finance-Maintain (DBFM-)contract, waarbij de verantwoordelijkheid voor het ontwerp volledig bij de opdrachtnemer ligt. Deze is in de lead en vrij in zijn aanpak. Wel moet hij bij oplevering kunnen aantonen dat het object aan alle klanteisen van het contract voldoet. “Als opdrachtgever wil je niet afwachten tot de oplevering of de formele acceptatiemomenten in het ontwerp- en realisatieproces, maar juist gedurende dat hele proces potentiële risico’s monitoren en tijdig bijsturen. Een goede verstandhouding met de opdrachtnemer is erg belangrijk om juist in dat informele traject waar nodig een duwtje in de goede richting te geven.”